Betaling van uw pensioen
Als u met pensioen bent, betaalt BPF Schilders elke maand uw pensioen. Naast uw pensioen ontvangt u in mei ook uw vakantiegeld. Lees wanneer wij uw pensioen overmaken en waar u nog meer rekening mee kunt houden.
Betaaldatum van uw pensioen
De betalingen voor uw pensioen vinden rond de 15e van elke maand plaats. Valt de 15e op een vrijdag, zaterdag of zondag? Dan betaalt BPF Schilders de donderdag ervoor uit. BPF Schilders maakt uw pensioen over naar uw rekening. Heeft u een nieuw bankrekeningnummer? Dan kunt u die aanpassen op Infodesk. Het duurt vier werkdagen voordat wij uw nieuwe rekeningnummer hebben verwerkt.
Vakantiegeld en uw pensioen
Eén keer per jaar krijgt u vakantiegeld. U krijgt dit elk jaar in mei betaald. Deze betaling staat los van de betaling van uw pensioen in mei.
De vakantietoeslag is 8% van uw pensioen van het afgelopen jaar. De vakantietoeslag berekenen wij over de periode juni vorig jaar tot en met mei van dit jaar. Gaat u later in het jaar met pensioen? Dan krijgt u de vakantietoeslag alleen over die maanden.
Let op: wij versturen geen aparte specificatie van de vakantietoeslag. De inhoudingen kunt u terugzien op uw bankafschrift.
Loonheffingskorting op uw pensioen
Er wordt loonheffing ingehouden op uw pensioen. U heeft recht op een korting op die belasting. Dat heet loonheffingskorting. Deze loonheffingskorting mag u op één inkomen laten toepassen. Wij raden aan om de loonheffingskorting toe te laten passen op het hoogste inkomen. Wilt u dat BPF Schilders de loonheffingskorting op uw pensioen toepast? U vraagt dit aan via het formulier Loonheffingskorting.
Woont u in het buitenland?
Dan passen we de loonheffingskorting niet toe op uw pensioen van BPF Schilders. Wilt u wel loonheffingskorting? U kunt dat regelen bij de Belastingdienst. Voor meer informatie gaat u naar de website van de Belastingdienst.
Veelgestelde vragen over de betaling van uw pensioen
Een pensioenspecificatie is een overzicht waarop de hoogte staat van uw bruto pensioen. Ook staan hier de ingehouden bedragen (loonheffing en bijdrage zorgverzekeringswet) en uw netto-pensioen.
U ontvangt uw eerste pensioenspecificatie bij de eerste betaling van uw pensioen. Daarna krijgt u de pensioenspecificatie alleen elk jaar in januari of als er iets verandert in uw pensioen. Uw pensioenspecificatie vindt u op Infodesk onder het menu Documenten. Bewaar alle pensioenspecificaties goed. Het kan zijn dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) er om vraagt.
Van uw vakantietoeslag ontvangt u geen pensioenspecificatie. De inhoudingen daarvan vindt u terug op uw eigen bankafschrift.
Op Infodesk kunt u makkelijk uw bankrekeningnummer aanpassen. Het duurt vier werkdagen voordat wij uw nieuwe rekeningnummer hebben verwerkt.
Op Infodesk logt u in met uw DigiD. Heeft u geen DigiD? Op www.digid.nl kunt u die aanvragen. Het duurt dan langer voordat wij uw rekeningnummer kunnen verwerken.
Wij streven ernaar om uw pensioen elk jaar te verhogen. Dit heet toeslagverlening. Het leven wordt namelijk elk jaar duurder. Daarom is het belangrijk dat uw pensioen zijn waarde houdt.
Uw pensioen moeten wij iedere maand opgeven aan de Belastingdienst. Daarvoor hebben wij uw Burgerservicenummer (BSN) nodig. In sommige gevallen is dat niet bij ons bekend. In dat geval sturen wij u eerst een brief. Hier leest u wat u dan moet doen:
Wat moet u doen als u een BSN heeft en deze is nog niet bij ons bekend?
Stuur ons een kopie van uw Nederlandse paspoort, uw Nederlandse identiteitskaart (ID) of uw Nederlandse rijbewijs. Daarop staat uw BSN. Op uw paspoort of identiteitskaart staat het BSN onder het kopje ‘persoonsnummer’. Zorg dat uw BSN goed leesbaar is op de kopie. Zet ook uw klantnummer op de kopie. Stuur de kopie met het klantnummer in een envelop met voldoende postzegels naar het volgende adres:
BPF Schilders
Postbus 702
3700 AS Zeist
THE NETHERLANDS
Wat moet u doen als u geen BSN heeft?
Heeft u geen BSN, bent u uw BSN kwijt of twijfelt u of u een BSN heeft? Zorg er dan voor dat u een BSN krijgt. Hieronder leest u hoe u dat doet.
Als u al te maken heeft met een van de volgende organisaties kunt u daar uw BSN aanvragen:
- de Belastingdienst of
- Sociale Verzekeringsbank (SVB) of
- Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) of
- CAK
Zij schrijven u in, in de Basisregistratie Personen (BRP). Uw gegevens komen daarna in de ‘Registratie Niet-ingezetenen’ (RNI) en u krijgt daarna een BSN. U kunt hiervoor vanuit het buitenland contact met hen opnemen. U hoeft hiervoor dus niet naar Nederland te reizen.
Heeft u niét te maken met een van deze organisaties? Laat u zich dan inschrijven in de BRP. Uw gegevens komen dan in de RNI en u krijgt een BSN. Dit doet u door een afspraak te maken bij één van de negentien RNI-loketten in Nederland. U moet hiervoor wel naar Nederland reizen. Meer informatie vindt u op rvig.nl/brp/rni.
Wat gebeurt er als BPF Schilders uw BSN niet heeft?
Is uw BSN niet bij ons bekend? Dan moeten wij van de Belastingdienst op uw pensioen belasting inhouden volgens het ‘anoniementarief’. Dat betekent dat u te veel belasting betaalt. Ook betaalt u dan een bijdrage voor de zorgverzekering terwijl dat niet hoeft. Hierdoor krijgt u netto minder pensioen dan als uw BSN wel bekend is.
Stuurt u later toch nog een BSN? Dan krijgt u het bedrag aan belasting dat u dit jaar te veel heeft betaald terug. Wat u in eerdere jaren te veel heeft betaald, krijgt u niet terug van ons. Dat kunt u terugvragen bij de Belastingdienst.
U bekijkt uw verwachte pensioen op Mijnpensioenoverzicht.nl of bij BPF Schilders op de pensioenplanner in Infodesk. Maar waarom verschilt het bedrag dat u ziet? Dat komt door de vakantietoeslag.