“Op mijn 80ste wil ik met twee emmers champagne achterover leunen”
BPF Schilders geeft meerdere keren per jaar pensioenvoorlichting aan leerlingen op Schildersvakscholen door het hele land. In oktober was Rosmalen aan de beurt. Lees een verslag van de voorlichting.
Tussen de kale oefenkozijnen en blauw gebloemde behangetjes is het instructielokaal van de Schildersvakschool in Rosmalen verstopt. In het lokaal plakt Peter Lemmen, pensioenspecialist bij BPF Schilders, een grote pensioenposter met afplaktape op het raam. “Hangt ‘ie zo recht?”, vraagt hij.
Op zijn bureau liggen de stapeltjes oefeningen en pennen klaar (“Niemand neemt ooit een pen mee”, weet Peter).
IJsthee
Vandaag geeft Peter voorlichting aan twee klassen met leerlingen van tussen de 16 en 22 jaar oud. Eén van de twee klassen heeft zelfs net hun eerste arbeidsovereenkomst getekend. En dat betekent dat de eerste brief voor het pensioen bij BPF Schilders binnenkort op de mat valt.
Maar pensioen is op je zestiende nog ver weg. Een meisje in een gekleurde broek zet een pak ijsthee voor haar neus en een jongen legt zijn hoofd alvast op de tafel. Geen zorgen, Peter weet precies hoe hij pensioen voor deze groep leven inblaast.
Geld
Peter schudt alle leerlingen de hand en geeft ze meteen een dilemma: “Ik geef je vandaag € 300. Je moet het meteen opmaken. Wat doe je ermee?” Het meisje in het midden van de groep zegt: “Ik zou het aan mijn uitzet besteden”, iets wat niet alle leerlingen evenveel zegt.
Daarna vraagt Peter de leerlingen wat hun ouders met hun geld doen en wat hun grootouders met hun geld doen. Zo maakt hij ze het verschil duidelijk in uitgaven per levensfase, maar ook hoe belangrijk het is om vroeg na te denken over de toekomst. Een jongen met typisch Brabantse tongval vertelt: “Ons mam zei altijd dat je twee keer zoveel geld moet hebben, als je uitgave kost.”
Oefening
Inmiddels ligt er geen hoofd meer op tafel. De leerlingen luisteren goed naar de uitleg over de opbouw van ieders pensioen: een deel AOW, een deel werkgeverspensioen (in uw geval pensioen van BPF Schilders) en soms ook een deel zelf geregeld pensioen, bijvoorbeeld door sparen of een belegging.
De leerlingen krijgen na een filmpje een oefening waarbij ze zelf inschatten hoeveel geld ze later nodig hebben. Het liefst wonen alle leerlingen in een villa en gaan ze in de toekomst op luxe vakanties.
Luxe sportauto
Aan het einde van de oefening moeten de leerlingen alle bedragen bij elkaar optellen en vergelijken met een gemiddeld pensioen. “Maat!”, zegt één van de jongens verschrikt tegen een van zijn klasgenoten. Hij laat het bedrag op zijn rekenmachine aan zijn buurman zien. “Heb je die luxe sportauto gepakt?”
“Ik wil op mijn 80ste met twee emmers champagne achteroverleunen”, droomt een andere leerling hardop. Maar de boodschap is duidelijk. Wie luxe dromen voor de toekomst heeft, moet nu al nadenken over zijn pensioen. Het meisje van de uitzet vat het goed samen: “Je moet bewust nadenken over wat je uitgeeft.” En over wat je opzijzet voor later, natuurlijk.