Zo gaat Spotify om met het klimaat

Het wordt weer winter en vaak donker en guur. Misschien betekent dat voor u dat u meer binnen werkt. Of meer tijd thuis doorbrengt. Zet u daarbij graag een muziekje op? Lees in dit artikel hoe Spotify - een bekende muziekdienst - omgaat met het klimaat.

Op weg naar minder uitstoot

BPF Schilders belegt het geld dat u betaalt voor uw pensioen. En we letten op of de bedrijven waarin wij beleggen duurzaam werken. Klimaat is een onderwerp dat belangrijk voor ons is en waar wij extra aandacht aan geven. Wij beleggen dan ook in bedrijven die dit ook belangrijk vinden.

Veel bedrijven willen de uitstoot van schadelijke gassen verminderen. Deze bedrijven nemen ook andere maatregelen om aan een beter klimaat bij te dragen. Dat doen zij omdat ze zich willen aansluiten bij het Akkoord van Parijs.

Afspraken voor het klimaat

Het Akkoord van Parijs komt uit 2015. Toen maakten 195 landen afspraken. Met die afspraken willen zij voorkomen dat de aarde tot boven 2 graden Celsius opwarmt. De landen streven ernaar om de opwarming te beperken tot 1.5 graad. Daarvoor vergelijken ze onze situatie met een tijdperk waarin nog weinig industrie was.

Om dat te bereiken moet de uitstoot van schadelijke broeikasgassen flink omlaag. Het meest schadelijke broeikasgas is CO2. De uitstoot van CO2 moet in 2050 “netto nul” zijn. Dat betekent dat de uitstoot gelijk moet zijn aan de hoeveelheid uitstoot die wordt weggenomen uit de lucht. Bedrijven kunnen dat doen door de uitstoot op te slaan.

Klimaatakkoord in de praktijk

Hoe gaat zoiets in de praktijk? BPF Schilders belegt bijvoorbeeld in het populaire bedrijf Spotify. Spotify is een grote muziekstreamingsdienst.

Ook Spotify heeft plannen om het klimaat te helpen. Ze willen bijvoorbeeld hun uitstoot van schadelijke gassen in 2030 tot nul terugbrengen. En zo voorlopen op de afspraken uit het klimaatakkoord van Parijs.

De aanpak van Spotify

Hoe wil Spotify dit doen? Bijvoorbeeld door hun datacenters zuiniger te maken en over te stappen op groene energie.

Het bedrijf werkt samen met Google Cloud, dat datacenters heeft die draaien op 100% groene energie. Ook helpt Spotify artiesten om hun tournees minder slecht te maken voor het milieu. En ze maken podcasts waarin oplossingen voor de klimaatveranderingen centraal staan.

Elk beetje helpt. Doordat BPF Schilders kiest voor bedrijven die denken aan het milieu, dragen we bij aan een betere toekomst. En kunt u met een goed gevoel genieten van uw favoriete muziek.